Terug naar blogs
Je logo animatie op 6 manieren inzetten

Je logo animatie op 6 manieren inzetten

De kracht van herhaling

Wie kent dit gezegde niet? De kracht van de herhaling is een onveranderd sterk principe. Hoe vaker iemand wordt blootgesteld aan een tekst of beeld, hoe beter diegene het onthoudt. Zo werkt het ook met jouw merk. Gelukkig is jouw logo animatie het perfecte stukje content om terug te laten komen in je communicatie-uitingen. We noemen 6 manieren waarop jij jouw geanimeerde logo in kunt zetten.

 

E-mailhandtekening

Het contact met jouw klant verloopt vaak via e-mail. Dit is dus een ideale plek om jouw doelgroep in aanraking te laten komen met jouw logo animatie. 

In tegenstelling tot populaire sociale media kanalen, is e-mail nog een vrij net communicatiemiddel. Je wilt graag professionaliteit uitstralen in het contact met je klant. Correct taalgebruik en een nette lay-out van jouw e-mail bevorderen deze professionaliteit. Ook is het netjes om jouw logo onderaan je e-mailhandtekening toe te voegen.

Aangezien dit zo gebruikelijk is, vallen de meeste logo’s onderaan een e-mail niet meer op. Een geanimeerd logo doet dat wel. Een verzorgd en uniek logo dat ook nog beweegt, geeft jouw merkidentiteit een boost en laat jouw e-mails opvallen. 

 

Sociale media

Van YouTube tot Snapchat en van TikTok tot Instagram Reels. Bewegende beelden op sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Jij kunt als bedrijf niet achterblijven en zal vroeg of laat ook in aanraking komen met social media. 

Jouw geanimeerde logo is een perfect stukje content voor kanalen als TikTok en Instagram. Korte video’s doen het namelijk goed. Gebruik jouw logo animatie aan het begin van een video óf zet enkel jouw geanimeerde logo in als reclame. Denk hierbij ook aan Instagram Stories. 

 

Videocontent

We zeiden het net al even: gebruik jouw logo animatie aan het begin van een video. Dit is één van de meest logische plekken voor een bewegend logo. Je kunt bijvoorbeeld een promotievideo beginnen en/of eindigen met jouw logo animatie. Hiermee start of eindig je jouw video krachtig en jouw boodschap zal langer blijven hangen bij de kijker.

Of je een video begint of eindigt met jouw geanimeerde logo hangt af van het soort video dat je maakt én de complexiteit van jouw logo animatie. Je wilt niet dat jouw kijker aan het begin van je video afhaakt, omdat hij zijn aandacht verliest. Soms is het dus handiger om meteen met de inhoud te beginnen en je logo alleen als afsluiter te gebruiken. 

 

Header en footer van je website

Dit is een voor de hand liggende manier om je logo in te zetten. Jouw website is waarschijnlijk een van de drukst bezochte platforms die jij hebt en moet duidelijk herkenbaar zijn. Jouw geanimeerde logo moet hier dus prominent aanwezig zijn. 

Let er wel op dat jouw logo je bezoekers niet te veel afleidt. Zoals we in een eerder blog beschreven, trekken bewegende beelden de aandacht. Wanneer jouw animatie logo continu afspeelt, zorgt dit voor veel onrust bij je websitebezoekers. Hun blik wordt immers de hele tijd naar jouw logo getrokken. Zorg er dus voor dat jouw logo na 1x afspelen ook een paar tellen stil staat. 

 

Nieuwsbrief

Verstuur jij regelmatig nieuwsbrieven naar jouw klanten? Ook hier kun je jouw geanimeerde logo in verwerken! 

In de meeste programma’s waarin je e-mails kunt opstellen, heb je ook de mogelijkheid om een video of gif toe te voegen. Dit maakt je e-mail een stuk leuker om te zien én je werkt ongemerkt aan je merkidentiteit en -bekendheid. Kies wel zorgvuldig waar je je logo animatie plaatst. Heb je al veel afbeeldingen in je e-mail staan? Kies er dan voor om je logo aan het eind te plaatsen, zodat het niet te veel afleidt. 

 

Bedrijfspresentatie

Tenslotte kan een logo animatie ook goed van pas komen tijdens een bedrijfspresentatie. Gebruik PowerPoint, Keynote of Google Presentaties en voeg een gifje toe aan het begin of einde van jouw presentatie. Jouw merkidentiteit en kernboodschap zijn zo in één oogopslag duidelijk.

Hierbij geldt ook weer: zorg ervoor dat het logo niet afleidend werkt. Wil je op meerdere dia’s je logo presenteren? Gebruik dan je statische logo en bewaar je logo animatie voor het eind.

 

Op welke manier zet jij je logo animatie in?

De keuze is nu aan jou. Welke communicatiemiddelen heb jij tot je beschikking en kun je professionaliseren met een geanimeerd logo? Wij hopen natuurlijk dat je alle 6 de manieren gaat proberen, maar 2 is al een goede start! 

 

Wil je een keer sparren over het gebruik van een logo animatie? Neem gerust contact met ons op en we helpen je verder.