Terug naar blogs
5 voordelen van een geanimeerd logo

5 voordelen van een geanimeerd logo

Waarom zou je jouw huidige logo vervangen door een geanimeerd logo? Tegenwoordig is iedereen dagelijks overspoeld met indrukken en prikkels. Het wordt dus steeds belangrijker om als bedrijf op te vallen en je te onderscheiden. We nemen je mee in 5 redenen om te kiezen voor een geanimeerd logo.

Aandacht trekken

Zoals gezegd: iedereen wordt dagelijks blootgesteld aan wel miljoenen prikkels, zeker online. Hoe zorg je ervoor dat iemand jouw content nog ziet? 

Bewegende beelden vallen op

Op een scherm vol statische beelden zal je aandacht meteen getrokken worden door iets wat beweegt. Zo werkt dat ook met geanimeerde logo’s. Op social media en andere digitale platforms springt jouw geanimeerde logo er direct uit. Je begrijpt: ideaal voor je merkbekendheid! 

 

Merkherkenning

Naast merkbekendheid, bestaat er ook merkherkenning. Deze twee termen lijken op elkaar, maar betekenen net iets anders. Er is sprake van merkbekendheid wanneer iemand uit zijn hoofd jouw merk op kan noemen. Merkherkenning houdt in dat iemand jouw merk herkent aan bijvoorbeeld alleen kleuren, beweging of jingles. Een geanimeerd logo speelt hierbij een belangrijke rol. 

Beweging wordt opgeslagen

Bewegende beelden blijven namelijk langer en beter hangen dan statische beelden. Dit komt doordat mensen visueel zijn ingesteld. Een bewegend logo zal dus eerder worden opgeslagen in iemands brein, waardoor jouw merk beter en sneller wordt herkend.

 

Onderscheidend vermogen

Geanimeerde logo’s nemen de laatste tijd sterk toe in populariteit. Toch zijn er nog steeds veel meer bedrijven die gaan voor een simpel en strak statisch logo. Dit is jouw kans om je te onderscheiden van jouw concurrenten. Een logo lijkt in eerste instantie misschien niet zo belangrijk voor conversie, maar een goed logo kan het verschil maken. 

Professionaliteit en creativiteit

Wanneer een potentiële klant overweegt jouw dienst of product te kopen, zal hij grondig onderzoek doen naar jou én je concurrentie. Alle vlakken waarop jij professionaliteit uitstraalt, tellen mee. Een goed doordacht geanimeerd logo draagt hieraan bij. 

 

Versterken van je merkidentiteit

Ook dit heeft te maken met jouw concurrentie. Je wilt niet verward worden met concurrerende bedrijven. Hoe kan je dit voorkomen? Met een sterke merkidentiteit. 

Het populaire storytelling

Er zijn in de marketingwereld veel verschillende manieren waarop jij kunt werken aan een merkidentiteit. Eén van de belangrijkste is: storytelling. Je ziet bij statische logo’s ook al dat bedrijven een kort verhaal proberen te vertellen door bijvoorbeeld een icoon te verwerken in de letters. Kijk bijvoorbeeld naar de pijl in FedEx of de hoge komma’s in Bruna.

 

Met een geanimeerd logo kun je nog veel meer. Laat in één vloeiende beweging zien wat jouw bedrijf doet en eindig met jouw merknaam. Deze manier van storytelling is zeer effectief, doordat jouw doelgroep in slechts enkele seconden bekend raakt met jouw bedrijf zonder dat hij op jouw website hoeft te kijken. 

 

Bekijk deze sterke voorbeelden!

 

Breed toepasbaar

Tenslotte is een geanimeerd logo breed inzetbaar. Eerder hadden we het al kort over social media en andere digitale platforms. Jouw logo kun je namelijk niet alleen op jouw website gebruiken, maar ook in al jouw digitale communicatie-uitingen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Posts op Instagram, LinkedIn, Facebook of TikTok

  • Advertorials op social media

  • Video’s

  • Je e-mail handtekening 

 

In al deze communicatie-uitingen kun je bovendien jouw merkidentiteit door middel van storytelling weer goed naar voren laten komen!

 

In dit blog gaan we verder in op hoe jij je geanimeerde logo effectief inzet!

 

Klaar om op te vallen?

Tijd om je merk een upgrade te geven! Breng met een logo animatie jouw merk tot leven en straal professionaliteit en kwaliteit uit. 

 

Ben je geïnteresseerd, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Wij kunnen altijd met je meedenken over hoe jouw merk vertaald kan worden naar een verhaal en hoe we dat vervolgens kunnen animeren. Of bekijk hier wat voorbeelden.